Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

Skaczemy do końca Października w każdy weekend od piątku do niedzieli. Zapisy: 509-871-001

Skaczemy do końca Października w każdy weekend od piątku do niedzieli. Zapisy: 509-871-001

Skaczemy do końca Października w każdy weekend od piątku do niedzieli. Zapisy: 509-871-001

StartSZKOLENIAPodręcznik SkoczkaSytuacje awaryjne

Sytuacje awaryjne

 

SYTUACJE AWARYJNE - Część I

Trzy ważne wysokości

Wysokość otwarcia 

zależy od:

  • ustaleń obowiązujących na danym lotnisku
  • doświadczenia skoczka
  • rodzaju wykonywanych skoków

Niezależnie od lokalnych przepisów nigdy nie powinno otwierać się poniżej 600 m (wysokość zalecana i stosowana we wszystkich krajach stowarzyszonych w FAI)

W Polsce obowiązującą wysokością otwarcia jest 700 m.

Wysokość decyzji :

  • 550 m - do tej wysokości trzeba zdecydować się czy należy rozpocząć procedurę awaryjną

Wysokość ratownicza :

  • 450 m - od tej wysokości nie ma czasu na zastanawianie, trzeba działać błyskawicznie i ratować się (w zależności od awarii wyczepienie czaszy i otwarcie spad. zapasowego lub tylko otwarcie spad. zapasowego).
     

                                   PRAWIDŁOWE OTWARCIE 

 Prawidlowe otwarcie

       Taki widok zobaczysz jeśli czasza napełniła się prawidłowo:

  • wszystkie komory czaszy są napełnione
  • slajder na dole, przy taśmach nośnych lub za głową jeśli kółka slajdera pozwalają na zsunięcie się po taśmach nośnych
  • żadnych splątań, pęknięć, rozdarć czaszy czy zerwanych linek
  • pilocik znajduje się z tyłu czaszy lub na czaszy układ hamowania daje się odblokować a czasza sterować
     

SYTUACJE AWARYJNE - Część II

Niebezpieczne sytuacje w samolocie

  

Przypadkowe otwarcie spadochronu - pilocik pozostaje w  samolocie

Opis awarii:

  • W samolocie, podczas lotu, rozpina się pokrowiec spadochronu głównego lub zapasowego.
  • Pilocik sprężynowy odskakuje od pokrowca.
  • Pilocik miękki wysuwa się z kieszonki.
  • Pokrowiec zostaje otwarty lub nie
  • Pilocik pozostaje w samolocie.

Postępowanie:

  • W przypadku pilocika sprężynowego należy go natychmiast złapać i nie dopuścić do sytuacji, w której tenże pilocik zbliżyłby się w pobliże otwartych drzwi.
  • Natychmiast zamknij drzwi samolotu i przesiądź się jak najdalej od nich.
  • Jeżeli otworzył się pokrowiec spadochronu zapasowego skoczek nie może wyskoczyć i musi pozostać w samolocie aż do momentu wylądowania razem z osobą odpowiedzialną za zrzut.
  • Jeśli jednak otworzył się pokrowiec głównego spadochronu, "wyrzucający" może podjąć decyzję o zapięciu go w samolocie i kontynuowaniu skoku.

Zapobieganie:

  • Kontroluj podczas składania pętlę zamykającą pokrowiec (nie może być za luźna lub poprzecierana)
  • Nie "wierć" się w samolocie.
  • Patrz gdzie siadasz w samolocie
  • Pilnuj wszystkich uchwytów.
  • Przed wyskokiem sprawdź położenie wszystkich uchwytów.
  • Sprawdź długość linki uchwytu, stan kieszonek na uchwyty, stan kieszonki na miękki pilocik.
     

Przypadkowe otwarcie spadochronu - pilocik za drzwiami

Opis awarii:

  • W samolocie, podczas lotu, rozpina się pokrowiec spadochronu głównego lub zapasowego.
  • Pilocik sprężynowy odskakuje od pokrowca.
  • Pilocik miękki wysuwa się z kieszonki.
  • Pokrowiec zostaje otwarty lub nie
  • Pilocik wydostaje się za drzwi samolotu.

Postępowanie:

  • Pamiętaj! Wszystko dzieje się bardzo szybko!
  • Jeżeli jesteś w stanie to po zauważeniu sytuacji wypnij zamki wyczepne i odrzuć taśmy nośne, może to wystarczy. Jeśli nie będziesz musiał wyskoczyć z samolotu. Jeśli wypięcie zamków wystarczy abyś został w samolocie a masz spadochron z systemem SOS, RSL czy innym podobnym, odsuń się od drzwi natychmiast, ponieważ odpadające od ciebie taśmy nośne otworzą ci spadochron zapasowy.
  • Można spróbować złapać za pilocik lub inną część spadochronu, aby zatrzymać dalszy proces wyciągania spadochronu na zewnątrz. Prawdopodobnie skończy się to jednak wyciągnięciem na zewnątrz, więc najlepszym rozwiązaniem będzie wyskoczenie z samolotu. 
    W takim przypadku musisz mieć świadomość, na jakiej wysokości jest samolot. Jeśli wyskoczyłeś to przygotuj się, że spadochron może się źle napełnić i będziesz musiał wykonać procedurę awaryjną.

Zapobieganie:

  • Postaraj się aby drzwi samolotu były zamknięte do bezpiecznej wysokości 400 - 500 metrów.
  • Kontroluj podczas składania pętlę zamykającą pokrowiec (nie może być za luźna lub poprzecierana)
  • Nie "wierć" się w samolocie.
  • Patrz gdzie siadasz w samolocie.
  • Pilnuj wszystkich uchwytów.
  • Przed wyskokiem sprawdź położenie wszystkich uchwytów.
  • Sprawdź długość linki uchwytu, stan kieszonek na uchwyty, stan kieszonki na miękki pilocik.
     

SYTUACJE AWARYJNE - Część III

Awarie przy dużej prędkości spadania

  • Twardy uchwyt
  • Zgubiony uchwyt
  • Omyłkowe wyciągnięcie uchwytu wyczepiania taśm nośnych czaszy głównej spadochronu
  • Przyssanie
  • Holowanie pilocika
  • Podkowa
  • Zamknięta osłonka - "kicha"
  • Zawiązanie czaszy - "grucha"
  • Zerwanie, wyczepienie taśmy nośnej
  • Przedłużające się otwarcie czaszy
     

           TWARDY UCHWYT 
(nie można wyciągnąć pilocika-uchwytu)

 Twardy uchwyt

Opis awarii: 

  • nie możesz wyciągnąć uchwytu wyzwalającego, uchwytu pilocika, "myszki" (pull-out)

Postępowanie:

  • powyżej wysokości ratowniczej - możesz przez kilka sekund próbować wyciągnąć uchwyt (pilocik), jeżeli nie udaje ci się, wyciągnij zamki spadochronu głównego i otwieraj natychmiast spadochron zapasowy
  • jeśli jesteś bardzo blisko wysokości ratowniczej - otwieraj natychmiast spadochron zapasowy

Zapobieganie:

  • składaj pilocik wg instrukcji
  • sprawdź kieszonkę pilocika, jeśli jest za ciasna zmień na elastyczną

  

               ZGUBIONY UCHWYT

 Zgubiony uchwyt

Opis awarii: 

  • podczas procedury otwierania gubisz uchwyt wyzwalający, uchwyt pilocika lub "myszkę" (pull-out) i nie możesz jej znaleźć na swoim miejscu lub
  • uchwyt pilocika znajduje się w kieszeni pilocika lub
  • podczas skoku uchwyt wypadł z kieszonki

 Postępowanie:

  • powyżej wysokości ratowniczej - możesz przez kilka sekund próbować odnaleźć uchwyt (pilocik), jeżeli nie udaje ci się - otwieraj natychmiast spadochron zapasowy
  • jesteś bardzo blisko wysokości ratowniczej - otwieraj natychmiast spadochron zapasowy
  • nie ciągnij za taśmę łączącą (możesz spowodować podkowę!)

 Zapobieganie:

  • przejdź dokładne przeszkolenie w zakresie obsługi sprzętu z którym skaczesz
  • trenuj ze sprzętem przed skokiem (dotykaj wszystkich uchwytów w odpowiedniej kolejności) leżąc, w pozycji spadania, z otwartymi i zamkniętymi oczami
  • kontroluj przed skokiem kieszonki uchwytów i kieszeń pilocika
     

OMYŁKOWE WYCIĄGNIĘCIE UCHWYTU WYCZEPIANIA TAŚM NOŚNYCH CZASZY GŁÓWNEJ SPADOCHRONU

Opis awarii:

  • Po stwierdzeniu omyłkowego wyciągnięcia uchwytu wyczepiania taśm nośnych czaszy głównej spadochronu.

 Postępowanie:

  • Staraj sie utrzymać przez cały czas stabilną, płaską pozycję spadania.
  • Otwieraj natychmiast spadochron zapasowy.

  Zapobieganie:

  • Trenuj ze sprzętem przed skokiem (dotykaj wszystkich uchwytów w odpowiedniej kolejności) leżąc, w pozycji spadania, z otwartymi i zamkniętymi oczami.

 

PRZYSSANIE

 Przyssanie

Nie jest to awaria, lecz przy braku odpowiedniego postępowania sytuacja może skończyć się źle.

Opis awarii:  

  • wyciągnąłeś uchwyt wyzwalający lub wyrzuciłeś pilocik a proces otwarcia jest zatrzymany
  • pilocik nie opuścił strefy zawirowań powietrza znajdujących się za tobą
  • nie występuje sytuacja holowania pilocika

Postępowanie:

  • zmień pozycję spadania (najlepiej wyprostuj przed siebie szeroko rozstawione ręce, zegnij bardziej kolana)
  • nie szukaj ręką pilocika (możesz spowodować podkowę)

 Zapobieganie:

  • naucz się dokładnie i prawidłowo wyrzucać pilocik poza zawirowania powietrza
  • trenuj na ziemi, ubrany w sprzęt, leżąc w pozycji spadania
  • podczas skoków ze spad. wyposażonym w pilocik sprężynowy do otwierania przyjmuj pozycję lekko nad lub pod horyzont
     

HOLOWANIE PILOCIKA

Holowanie pilocika
Holowanie pilocika 1

Opis awarii:

  • ciągniesz za sobą wypełniony lub niewypełniony pilocik
  • proces otwarcia jest zablokowany

Postępowanie:

  • po stwierdzeniu holowania pilocika wyciągnij zamki wyczepne i otwórz spadochron zapasowy
  • nie czekaj na ewentualne "zapracowanie" pilocika

 Zapobieganie:

  • składaj prawidłowo sprzęt
  • kontroluj podczas układania stan zawleczki i pętli zamykającej pokrowiec
  • jeśli masz pilocik typu "kill line" - dokładnie otwieraj go przed złożeniem do pokrowca jeśli masz pilocik typu "bungie" - otwieraj spadochron przy większych prędkościach (opóźnieniach), skontroluj stopień przewiewności tkaniny pilocika, skontroluj także gumę ściągającą pilocik.
     

                                                                                            PODKOWA  

Podkowa
Podkowa 1
Podkowa 2

Opis awarii:

  • pilocik lub taśma łącząca zaczepiły o ciebie lub twoje wyposażenie
  • pokrowiec jest otwarty, pilocik pozostał w kieszonce, osłona opuściła pokrowiec, częściowo wyplotły się linki
  • ciągniesz za sobą nie otwarty spadochron doczepiony od strony pilocika i taśm nośnych

  Postępowanie:

  • staraj się utrzymywać przez cały czas stabilną, płaską pozycję spadania;
  • jeśli możesz, wyrzuć pilocik z kieszonki pod pokrowcem spadochronu głównego – 1 -2 próby, jeśli nie, przystąp do procedury awaryjnej;
  • jeżeli posiadasz RSL odepnij go przed wyczepieniem czaszy głównej;
  • wyczep czaszę;
  • odrzuć taśmy nośne jeśli same nie odchodzą;
  • otwórz spadochron zapasowy;

   Zapobieganie:

  • kontroluj podczas składania pętlę zamykającej pokrowiec (nie może być za luźna lub poprzecierana) utrzymuj stabilną sylwetkę podczas otwierania spadochronu
     

 ZAMKNIĘTA OSŁONKA - "KICHA"

Kicha
Kicha 1

(czasza pozostaje w osłonie)

Opis awarii:

  • podczas procesu otwierania czasza pozostaje zamknięta w osłonie - spadasz w pozycji pionowej
  • prędkość spadania może być większa niż podczas płaskiego spadania

Postępowanie:

  • wyczep czaszę i otwórz spadochron zapasowy

Zapobieganie:

  • składaj spadochron starannie i zgodnie z instrukcją
  • rób odpowiedniej wielkości wploty przy zaplataniu linek (ok. 5 - 6 cm)
  • używaj do zaplatania linek gumek o odpowiedniej wielkości.
     

ZAWIĄZANIE CZASZY - "GRUCHA"

Grucha
Grucha 1

Opis awarii:                                     

  • czasza wyszła z osłony
  • nie widzisz rozłożonego slider'a
  • czasza jest zawiązana na poziomie stabilizatorów

Postępowanie:

  • wyczep czaszę i otwórz spadochron zapasowy

Zapobieganie:

  • składaj spadochron starannie i zgodnie z instrukcją
  • sprawdzaj linki podczas układania.
     

ZERWANIE, WYCZEPIENIE TAŚMY NOŚNEJ 

 Zerwanie tasmy nosnej
 

Opis awarii:

  •  w czasie procesu otwarcia urywa się lub wyczepia jedna z taśm nośnych

Postępowanie:

  • wyczep drugą taśmę
  • otwórz spadochron zapasowy

Zapobieganie:

  • kontroluj stan techniczny swojego sprzętu
  • obsługuj i konserwuj sprzęt zgodnie z zaleceniami producenta.
     

PRZEDŁUŻAJĄCE SIĘ OTWARCIE CZASZY

Przedluzajace sie otwarcie

Długie otwarcia mogą być właściwością niektórych czasz spadochronów.

Opis awarii:

  • czasza wyszła z osłony
  • widać rozłożony slider
  • widać stateczniki
  • czasza nie wypełnia się

Postępowanie:

  • powyżej wysokości ratowniczej - możesz przez kilka sekund próbować symetrycznie zapompować tylnymi taśmami lub uchwytami sterowniczymi, jeżeli nie udaje ci się - wyczep czaszę i otwórz spadochron zapasowy
  • bardzo blisko wysokości ratowniczej - wyczep czaszę i otwórz spadochron zapasowy

Zapobieganie:

  • skontroluj czaszę czy nie jest zbyt stara (za duża przewiewność tkaniny)
  • sprawdź długość linek nośnych.
     

Sytuacje awaryjne - Część IV 

 Awarie przy małej prędkości spadania

  • Slajder w połowie linek
  • Przejście linek nad czaszą - "kalafior"
  • Rozdarcie czaszy lub pęknięcie linek
  • Zerwanie lub odhamowanie linki sterowniczej
  • Spadochron nie daje się odhamować
  • Supły na linkach
  • Pilocik w linkach
  • Skręcenie linek
  • Skrajne komory zamknięte

                                

SLAJDER W POŁOWIE LINEK 

Slider w polowie linek

 

Opis awarii:

  • podczas otwierania spadochronu slajder zatrzymał się w połowie linek
  • skrajne komory zwinięte

Postępowanie:

  • chwyć uchwyty sterownicze i symetrycznie nimi "zapompuj"
  • jeśli pompowanie nie skutkuje a slajder pozostaje wysoko na linkach wyczep czaszę otwórz spadochron zapasowy.

Zapobieganie:

  • sprawdź przewiewność tkaniny czaszy 
  • sprawdź wielkość węzłów linek sterowniczych (miejsce gdzie linka sterownicza rozgałęzia się)
     

PRZEJŚCIE LINEK NAD CZASZĄ - "KALAFIOR"

Kalafior

 

Opis awarii:

  • po otwarciu spadochronu jedna lub kilka linek przechodzi przez czaszę i powoduje jej deformację (najczęściej są to linki sterownicze)

Postępowanie:

  • jeśli czasza ma duże obroty natychmiast wyczep ją i otwórz spadochron zapasowy
  • jeśli nie ma dużych obrotów i jesteś powyżej wysokości ratowniczej możesz spróbować ściągnąć linki poprzez głębokie pompowanie odpowiednim uchwytem sterowniczym, jeżeli te czynności nie dają rezultatu wyczep się i otwórz spadochron zapasowy

Zapobieganie:

  • składaj spadochron starannie i zgodne z instrukcją
  • przy układaniu "P.R.O. pack'iem" uważaj aby podczas owijania spływem nie ściągać linek sterowniczych na natarcie
  • otwieraj spadochron w stabilnej pozycji
     

ROZDARCIE CZASZY lub PĘKNIĘCIE LINEK

Rozdarcie czaszy
Pekniecie linek
 

Opis awarii:

  • w trakcie otwarcia nastąpiło rozdarcie czaszy lub pęknięcie linek nośnych

Postępowanie:

  • sprawdź, poprzez sterowanie, czy czasza pozwala wykonywać stabilnie manewry potrzebne do lądowania (lot bez hamowania, zakręt w jedną, drugą stronę, głębokie hamowanie) jeśli tak:
    ląduj ostrożnie bez wykonywania gwałtownych manewrów
  • w przypadku niestabilności czaszy wyczep ją i otwórz spadochron zapasowy

Zapobieganie:

  • kontroluj stan techniczny swojego sprzętu
  • układaj dokładnie w celu zapobiegnięcia mocnym otwarciom
  • otwieraj spadochron w płaskiej, stabilnej pozycji.
     

ZERWANIE lub ODHAMOWANIE LINKI STEROWNICZEJ

Zerwanie linki

 

Opis awarii:

  • podczas otwarcia urwała się lub odwiązała linka sterownicza
  • przy czaszach o małych rozmiarach urwanie lub odhamowanie sterówki może powodować szybkie obroty

Postępowanie:

  • należy wyczepić taśmy nośne za pomocą uchwytu wyczepnego i otworzyć spadochron zapasowy (bez względu na rozmiar czaszy)

Zapobieganie:

  • kontroluj stan techniczny swojego sprzętu, w tym przypadku stan systemu hamowania

          hamuj poprawnie czaszę podczas składania do skoku

 

SPADOCHRON NIE DAJE SIĘ ODHAMOWAĆ

Spadochron nie daje sie odchamowac

 

Opis awarii:

  • po otwarciu, linki, lub jedna z linek sterowniczych nie daje się odblokować.

Postępowanie:

  • należy wyczepić taśmy nośne za pomocą uchwytu wyczepnego i otworzyć spadochron zapasowy (bez względu na rozmiar czaszy)

Zapobieganie:

  • kontroluj stan techniczny swojego sprzętu, w tym przypadku stan systemu hamowania

                       hamuj poprawnie czaszę podczas składania do skoku

 

SUPŁY NA LINKACH 

Suply na linkach
Suply na linkach 1
 

Opis awarii:

  • supły na jednej lub kilku linkach deformują czaszę spadochronu
  • supły mogą nie pozwolić slajderowi zsunąć się na taśmy nośne
  • supły mogą powodować obroty czaszy

Postępowanie:

  • jeżeli czasza wpada w szybkie obroty wyczep ją i otwórz spadochron zapasowy
  • jeżeli nie następują szybkie obroty sprawdź poprzez sterowanie, czy czasza pozwala wykonywać stabilnie manewry potrzebne do lądowania (lot bez hamowania, zakręt w jedną, drugą stronę, głębokie hamowanie) jeśli tak:
    ląduj bez wykonywania gwałtownych manewrów
  • w przypadku niestabilności czaszy wyczep ją i otwórz spadochron zapasowy

Zapobieganie:

  • składaj starannie spadochron (naciągaj równo wszystkie linki i materiał czaszy w górę)
     

PILOCIK W LINKACH

 Pilocik w linkach
 

Opis awarii:

  • podczas otwarcia lub manewrowania pilocik zaczepił o linki spadochronu, najczęściej dzieje się tuż po otwarciu spadochronu.

Postępowanie:

  • sprawdź, poprzez sterowanie, czy czasza pozwala wykonywać stabilnie manewry potrzebne do lądowania (lot bez hamowania, zakręt w jedną, drugą stronę, głębokie hamowanie)
    jeśli tak:
    ląduj ostrożnie bez wykonywania gwałtownych manewrów
  • w przypadku niestabilności czaszy wyczep ją i otwórz spadochron zapasowy

Zapobieganie:

  • sprawdź system otwierania pokrowca (może być za długa taśma łącząca)
  • wyreguluj poziom hamowania przy układaniu do skoku

                sprawdź długość linek nośnych

 

SKRĘCENIE LINEK

Skrecenie linek
Skrecenie linek 1
 

Opis awarii:            

  • po otwarciu skręcone linki nośne
  • czasza prawidłowo napełniona

Postępowanie:

  • jeśli otwarcie nastąpiło w pobliżu wysokości ratowniczej a linki są skręcone w znacznym stopniu - wyczep czaszę i otwórz spadochron zapasowy
  • jeżeli otwarcie odbyło się na normalnej wysokości rozkręć linki poprzez odpowiednie wymachiwanie nogami lub balansowanie ciałem

Zapobieganie:

  • podczas układania spadochronu pilnuj aby któraś ze stron czaszy nie była niżej lub wyżej
  • podczas otwierania spadochronu utrzymuj ramiona równolegle do ziemi.
  • hamuj spadochron symetrycznie podczas układania
  • zostawiaj ok. 50 cm, niezaplecionych w osłonę, linek podczas składania spadochronu
     

SKRAJNE KOMORY ZAMKNIĘTE

 
 Skrajne komory zamkniete
 

Opis awarii:                       

  • slajder na dole, przy taśmach nośnych
  • skrajne komory spadochronu nie kompletnie wypełnione

Postępowanie:

  • chwyć uchwyty sterownicze i symetrycznie nimi "zapompuj"

Zapobieganie:

  • sprawdź przewiewność materiału czaszy
     

Sytuacje awaryjne - Część V

 Splątania

 

  • Owinięcie czaszą skoczka przez drugiego skoczka
  • Splątanie się skoczków
  • Zaplątanie nogi lub ręki w linki spadochronu
     

OWINIĘNCIE CZASZĄ SKOCZKA PRZEZ DRUGIEGO  SKOCZKA

 
Owiniecie skoczka
Owiniecie skoczka 1
 

Opis awarii:

  • Skoczek jest owinięty czaszą drugiego skoczka, który znajduje się poniżej
  • Czasza skoczka owiniętego jest prawidłowo napełniona

Postępowanie:

  • Nawiążcie ze sobą kontakt i ustalcie plan działania
  • Kontrolujcie wysokość!
  • Spróbujcie wyplątać się z owiniętej czaszy.
  • Chrońcie uchwyty: wyczepny jak i spadochronu zapasowego.
  • W przypadku podjęcia decyzji o wypięciu, pierwszeństwo ma ten, który znajduje się niżej. Po wypięciu skoczka, znajdującego się niżej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że skoczek owinięty - po zmniejszeniu naprężeń - będzie w stanie wyplątać się z czaszy.
  • Jeśli wysokość nie pozwala wam (200 m lub niżej) na bezpieczne wyczepienie, należy lądować w takiej konfiguracji. Skoczek owinięty musi pewnie i mocno trzymać lub oplątać nogami spadochron drugiego skoczka. Nie wolno dopuścić do puszczenia spadochronu partnera! Przygotujcie się na twarde lądowanie.

Zapobieganie:

  • Podczas skoków na CRW zachowujcie zasady bezpieczeństwa i róbcie spokojne dokowania.
  • Przy skokach na RWprzed otwieraniem spadochronów, oddalcie się od siebie na bezpieczną odległość.
  • Podczas innych skoków obserwuj innych skoczków w powietrzu i nie zbliżaj się do nich.
  • Jeżeli chcesz zrobić zakręt, spiralę to upewnij się wcześniej, że nie ma tam innego skoczka.
  • Jeśli otwarcie spadochronów następuję w pobliżu innego skoczka możesz a nawet powinieneś wyminąć go poprzez sterowanie tylnymi taśmami nośnymi (jeszcze przed odhamowaniem spadochronu) lub uchwytami sterowniczymi.
     

SPLĄTANIE SIĘ SKOCZKÓW

 

Splatanie skoczkow
Splatanie skoczkow 1

Opis awarii:

  • Nastąpiło splątanie się czasz spadochronów, skoczkowie znajdują się jeden nad drugim.
  • Nie występuje owinięcie.

Postępowanie:

  • Nawiążcie ze sobą kontakt i ustalcie plan działania
  • Kontrolujcie wysokość!
  • Chrońcie uchwyty: wyczepny jak i spadochronu zapasowego.
  • W przypadku podjęcia decyzji o wypięciu, pierwszeństwo ma skoczek znajdujący się wyżej. Takie postępowanie zapobiegnie owinięciu lub zaplątaniu skoczka, na górnej pozycji, w taśmy nośne i linki skoczka dolnego.Dopiero teraz dolny skoczek może się wyczepić.
  • Jeśli wysokość nie pozwala wam (200 m lub niżej) na bezpieczne wyczepienie, musicie lądować w takiej konfiguracji - oczywiście, jeśli któryś ze spadochronów pozwala na bezpieczne lądowanie! Jeżeli spadochrony nie nadają się do lądowania, skoczek, który jest mniej zaplątany powinien otworzyć spadochron zapasowy. Przygotujcie się na twarde lądowanie.

Zapobieganie:

  • Podczas skoków na CRW zachowujcie zasady bezpieczeństwa i róbcie spokojne dokowania.
  • Przy skokach na RWprzed otwieraniem spadochronów, oddalcie się od siebie na bezpieczną odległość.
  • Podczas innych skoków obserwuj innych skoczków w powietrzu i nie zbliżaj się do nich.
  • Jeżeli chcesz zrobić zakręt, spiralę to upewnij się wcześniej, że nie ma tam innego skoczka.
  • Jeśli otwarcie spadochronów następuję w pobliżu innego skoczka, możesz a nawet powinieneś wyminąć go poprzez sterowanie tylnymi taśmami nośnymi (jeszcze przed odhamowaniem spadochronu) lub uchwytami sterowniczymi.
     

ZAPLĄTANIE RĘKI LUB NOGI W LINKI SPADOCHRONU

Opis awarii:

  • Noga, ręka lub inna część ciała lub wyposażenia zaplątała się w linkę lub linki spadochronu.

Postępowanie:

  • Spróbuj wyplatać się z linki lub linek.
  • Kontroluj wysokość!
  • Jeżeli nie jesteś w stanie się wyplątać odetnij zaplątaną linkę lub linki. Skontroluj czaszę czy pozwoli ci bezpiecznie wylądować, jeśli nie to wyczep ją i otwórz spadochron zapasowy. Przed wypięciem skontroluj wysokość, czy pozwoli ci na bezpieczne otwarcie spadochronu zapasowego.

Zapobieganie:

Utrzymuj stabilną sylwetkę podczas otwierania spadochronu.

 

      ETAŻERKA - CZASZA ZA CZASZĄ

 Etażerka

  •  Skontroluj obie czasze
  •  Sprawdź możliwości manewrowania
  •  Nie dotykaj się do uchwytów spadochronu zapasowego – nie próbuj odhamować czaszy zapasowej
  •  Spokojnie steruj układem za pomocą uchwytów sterowniczych czaszy głównej
  •  Do lądowania ustaw się pod wiatr
  •  Przygotuj się na mniej komfortowe lądowanie
  •  Wypinaj czasze główną tylko w ostateczności – istnieje duże prawdopodobieństwo splątania obu czasz.

BANAN - CZASZE OBOK SIEBIE

 Banan
 
  •  Upewnij się, że czasze nie odwrócą się komorami w dół.
  •  Staraj się utrzymać wewnętrzne, skrajne komory czaszy głównej i zapasowej blisko siebie.
  •  Z reguły steruje się większym, dominującym spadochronem za pomocą uchwytów  sterowniczych   lub tylnych taśm nośnych.
  •  Wszystkie manewry wykonuj spokojnie, pamiętając o tym by czasze się nie rozeszły.
  •  Przygotuj się na lądowanie ze zwiększoną prędkością.
  •  W przypadku decyzji o wypięciu czaszy głównej, upewnij się, że taśmy nośne i uchwyty  sterownicze obu spadochronów nie są splątane - jeżeli jest możliwość odczep (odetnij) RSL, w przypadku, kiedy masz jakiekolwiek wątpliwości, laduj w takiej konfiguracji.

 

„WARIAT” KOMORY SKIEROWANE W KIERUNKU ZIEMI

 Wariat
 

Opis awarii:

  • Najrzadziej spotykana konfiguracja spośród omawianych
  • Z reguły występuje w sytuacji, gdy spadochron główny ma skręcone linki i otwiera się jako drugi (za zapasowym)
  • W tej konfiguracji prędkość pionowa jest bardzo duża i nie można w niej bezpiecznie wylądować

      Postępowanie:

  •  Tylko jedna decyzja – wypiąć spadochron główny.
  •  Jeżeli wysokość pozwala, rozpiąć (odciąć) wcześniej RSL.
  •  Jeżeli sytuacja wyniknęła z powodu niskiego otwarcia np. zadziałania automatu (AAD), nie   wypinamy RSL’a, tylko natychmiast wypinamy czaszę główną
     

HOLOWANIE PACZKI

Opis awarii:

  • Jeden spadochron w pełni otwarty i sterowny, paczka drugiego (dowolnego) jest holowana.
  •  Nie jest zalecane „ściągnięcie” paczki do siebie.
  •  Nie jest zalecane holowanie paczki do ziemi (ryzyko, że spadochron przed lądowaniem wyjdzie z paczki i przejdzie do wariata)
  •  Jeżeli mamy otwarty spadochron główny i holujemy paczkę od zapasu, sugeruje się przyspieszenie otwarcia spadochronu zapasowego, poprzez „szarpanie” taśm, w celu uwolnienia czaszy z free-bag’a – po otwarciu postępujemy w zależności od zaistniałej konfiguracji.
  •  Jeżeli mamy otwarty spadochron zapasowy i holujemy paczkę od głównego – wypinamy czaszę główną (jeżeli wysokość pozwala, wcześniej wypinamy RSL)
     

SPLĄTANIE OBU CZASZ

Opis awarii:

  •  Zdecydowanie najgorszy scenariusz, który może się wydarzyć.
  •  Im większa wysokość tym większe szanse na wyklarowanie sytuacji.
  •  Wypięcie spadochronu głównego powinno być ostatecznością.
  •  Nie ma jednego scenariusza działania w takiej sytuacji, gdyż konfiguracji może być wiele, a każda jest nieprzewidywalna.
  •  Walczyć trzeba, w ostateczności gdy nie pomoże próba rozplątania czasz, można spróbować wypiąć czaszę główną.
     

PRZYPADKI UŻYCIA NOŻA

Opis awarii:

  • splątanie się skoczków na otwartych spadochronach,
  •  zaczepienie linek nośnych o jakąś część ciała skoczka lub wyposażenia,
  •  zaczepienia się skoczka o samolot,

Postępowanie:

  •  spróbuj wyplątać się z linki lub linek.
  •  kontroluj wysokość!
  •  jeżeli nie jesteś w stanie się wyplątać odetnij zaplątaną linkę lub linki.
  •  skontroluj czaszę, czy pozwoli ci bezpiecznie wylądować, jeśli nie, to wyczep zamki i otwórz spadochron zapasowy.
  •  przed wypięciem skontroluj wysokość, czy pozwoli ci na bezpieczne otwarcie spadochronu zapasowego.

Po stwierdzeniu omyłkowego wyciągnięcia uchwytu  wyczepiania  taśm nośnych  czaszy głównej  spadochronu.

Nasi Partnerzy

Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

Joomla templates by Joomlashine